Kαταπέλτης η έρευνα για το υποβρύχιο Titan: Οι 335 σελίδες της έκθεσης που «καίνε» την OceanGate
Η κατάρρευση του Titan που σκότωσε και τους πέντε επιβαίνοντες ήταν «αποτρέψιμη», σύμφωνα με την έκθεση κατά της OceanGate.
Δύο χρόνια μετά το δυστύχημα του Titan, η Αμερικανική Ακτοφυλακή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κατάρρευση του υποβρυχίου της OceanGate, που σκότωσε και τους πέντε επιβαίνοντες σε αυτό, ήταν «αποτρέψιμη», επικαλούμενη τις «σοβαρά ελαττωματικές» πρακτικές ασφάλειας της εταιρείας.
Σε 2 ώρες το «Titan: The OceanGate Disaster» του Netflix εξηγεί (μερικώς) την τραγωδία του 2023
Το αμερικανικό Netflix ξαναφέρνει τον Τιτανικό και νέο ντοκιμαντέρ - Μήπως είναι πολύ νωρίς;
Μια καταδικαστική έκθεση 335 σελίδων από τους ερευνητές της Ακτοφυλακής αναφέρει ότι η OceanGate, η εταιρεία που ήταν ιδιοκτήτρια και διαχειρίστρια του Titan, δεν τήρησε τα πρωτόκολλα συντήρησης και επιθεώρησης για το βαθύπλοο σκάφος.
«Υπάρχει ανάγκη για αυστηρότερη εποπτεία και σαφείς επιλογές για τους χειριστές που εξερευνούν νέες ιδέες εκτός του υπάρχοντος κανονιστικού πλαισίου», δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο Jason Neubauer, πρόεδρος της Επιτροπής Ναυτιλίας της Ακτοφυλακής.
Το υποβρύχιο Titan εξαφανίστηκε στον Ατλαντικό Ωκεανό ενώ κατέβαινε στα συντρίμμια του Τιτανικού στις 18 Ιουνίου 2023.
Η OceanGate εξέφρασε τα συλλυπητήριά της στις οικογένειες των θυμάτων και δήλωσε ότι «κατεύθυνε όλους τους πόρους της προς τη συνεργασία με την έρευνα της Ακτοφυλακής».
Ακολουθούν πέντε βασικά συμπεράσματα από τη διετή έρευνα.
Η OceanGate είχε «σοβαρά ελαττωματικές» πρακτικές ασφάλειας και «τοξική» κουλτούρα στον χώρο εργασίας
Η έκθεση καταδικάζει τις πρακτικές ασφάλειας της OceanGate ως θεμελιωδώς ανεπαρκείς. Αναφέρει ότι ο κύριος αιτιολογικός παράγοντας της κατάρρευσης ήταν η μη τήρηση των «καθιερωμένων τεχνικών πρωτοκόλλων» για την ασφάλεια και τις δοκιμές από την εταιρεία.
Υπήρχαν «εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ των γραπτών πρωτοκόλλων ασφαλείας και των πραγματικών πρακτικών», αναφέρει η έκθεση.
«Αυτό το ναυτικό ατύχημα και η απώλεια πέντε ανθρώπινων ζωών θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί», δήλωσε ο Jason Neubauer, πρόεδρος της Επιτροπής Ναυτικής Έρευνας της Ακτοφυλακής, η οποία ήταν επιφορτισμένη με τη διερεύνηση της καταστροφής του Titan.
Η εταιρεία συνέχισε να χρησιμοποιεί το υποβρύχιο Titan παρά μια σειρά προηγούμενων περιστατικών που έθεσαν σε κίνδυνο το σκάφος, χωρίς να αξιολογήσει σωστά την καταλληλότητά του, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας.
Η απώλεια της δομικής ακεραιότητας του υποβρυχίου προκάλεσε την κατάρρευση
Το υποβρύχιο κατέρρευσε 90 λεπτά μετά την κατάδυση, όταν το κύτος του από ανθρακονήματα υπέστη καταστροφική απώλεια της δομικής του ακεραιότητας, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας.
Η έκθεση αναφέρει ότι το πλήρωμα πέθανε ακαριαία, υποβαλλόμενο σε πίεση νερού σχεδόν 5.000 λίβρες ανά τετραγωνική ίντσα.
Τα ανθρακονήματα δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ πριν σε υποβρύχια για βαθιά κατάδυση.
Είναι γνωστό ότι δεν είναι αξιόπιστα υπό πίεση και ότι τα στρώματά τους διαχωρίζονται σε μια διαδικασία που ονομάζεται αποκόλληση.
Το υποβρύχιο είχε ολοκληρώσει 13 καταδύσεις στον Τιτανικό τα δύο χρόνια πριν από την τραγωδία. Ωστόσο, η ακτοφυλακή επέκρινε τη συνέχιση της χρήσης του υποβρυχίου από την εταιρεία χωρίς να ελέγξει το κύτος του, μετά από μια σειρά προβλημάτων ασφαλείας που εντοπίστηκαν κατά την παρακολούθησή του.
Ο Rob McCallum, από την EYOS Expeditions, ειδικός σε επιχειρήσεις σε βαθιά νερά, ο οποίος ήταν σύμβουλος της Oceangate μεταξύ 2009 και 2016, δήλωσε στο BBC ότι τα ανθρακονήματα είναι ένα απρόβλεπτο υλικό.
«Όταν ακούς τους ήχους του σκάφους υπό πίεση, το κροτάλισμα, αυτά είναι σημάδια βλάβης στο σκάφος, που σημαίνει ότι το σκάφος γίνεται πιο αδύναμο», είπε ο κ. McCallum.
«Δεν μπορείς να περιμένεις να κατεβάσεις ένα όχημα στο ίδιο βάθος κάθε φορά, γνωρίζοντας ότι είναι πιο αδύναμο από την προηγούμενη κατάδυση και να περιμένεις ότι δεν θα υποστεί βλάβη σε κάποιο στάδιο. Είναι μαθηματική βεβαιότητα ότι θα υποστεί βλάβη. Το τραγικό είναι ότι δεν ξέρεις πότε θα υποστεί βλάβη».
Η OceanGate χρησιμοποίησε «τακτικές εκφοβισμού» για να αποφύγει τον έλεγχο
Η έκθεση κατηγορεί την OceanGate ότι απέφυγε σκόπιμα τον ρυθμιστικό έλεγχο μέσω εκφοβισμού και στρατηγικής χειραγώγησης.
Στα χρόνια που προηγήθηκαν του συμβάντος, η εταιρεία «αξιοποίησε τακτικές εκφοβισμού, επιδοτήσεις για επιστημονικές δραστηριότητες και την ευνοϊκή φήμη της εταιρείας για να αποφύγει τον έλεγχο των ρυθμιστικών αρχών», αναφέρει η έκθεση.
«Δημιουργώντας και εκμεταλλευόμενη στρατηγικά τη ρυθμιστική σύγχυση και τις προκλήσεις εποπτείας, η OceanGate κατάφερε τελικά να λειτουργήσει το Titan εντελώς εκτός των καθιερωμένων πρωτοκόλλων για τα βαθιά νερά», προσθέτει.
Η «αμέλεια» του ιδρυτή της OceanGate και πιλότου του Titan, Stockton Rush, συνέβαλε στους θανάτους
Η έκθεση κατηγορεί επίσης τον Stockton Rush, ιδρυτή της OceanGate και πιλότο του υποβρυχίου Titan κατά τη διάρκεια του μοιραίου ταξιδιού του, για τη συμβολή του στην καταστροφή.
Ο Rush «επέδειξε αμέλεια που συνέβαλε στον θάνατο τεσσάρων ακόμων ατόμων» (εκτός από τον ίδιο), ανέφεραν οι ερευνητές.
Αν είχε επιβιώσει, οι ερευνητές δήλωσαν ότι θα είχαν προτείνει την παραπομπή του στο Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ για πιθανά «ποινικά αδικήματα».
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Έρευνας της Ακτοφυλακής, Jason Neubauer, δήλωσε στο BBC ότι η δομή της οργάνωσης ήταν «βαθιά ελαττωματική».
«Ένα από τα σημαντικότερα συμπεράσματα που μπορεί να αντλήσει οποιαδήποτε εταιρεία είναι ότι, αν ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας σας είναι ταυτόχρονα υπεύθυνος ασφάλειας και επικεφαλής μηχανικός, αυτό είναι υπερβολικό», δήλωσε. «Είναι μια συγκέντρωση εξουσίας που δεν επιτρέπει τον έλεγχο και την ισορροπία».
Συστάσεις για την πρόληψη μελλοντικών περιστατικών
Για την πρόληψη παρόμοιων καταστροφών στο μέλλον, η Επιτροπή Ναυτιλίας εξέδωσε 14 συστάσεις ασφαλείας προς την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ και τον ευρύτερο κλάδο των υποβρυχίων.
Οι κυριότερες από αυτές είναι
- Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ (USCG) να ασκεί «κατάλληλη ρυθμιστική εποπτεία» των υποβρυχίων
- Ανάκληση των χαρακτηρισμών ORV (Oceanographic Research Vessel, Ωκεανογραφικό Ερευνητικό Σκάφος) για τα υποβρύχια, απαιτώντας από αυτά να πληρούν τα πρότυπα πιστοποίησης σύμφωνα με τις νέες απαιτήσεις για τα επιβατηγά σκάφη
- Διαθέσιμα ειδικά μέσα της USCG «για την παροχή υποστήριξης στο πεδίο σε σκάφη νέου σχεδιασμού»
Σε δήλωσή της, η Oceangate εξέφρασε τα συλλυπητήριά της στις οικογένειες των θυμάτων της θανατηφόρας καταστροφής και σε όλους «όσους επλήγησαν από την τραγωδία».
«Μετά την τραγωδία, η εταιρεία διέκοψε οριστικά τις δραστηριότητές της και διέθεσε όλους τους πόρους της για τη συνεργασία με την έρευνα της Ακτοφυλακής μέχρι την ολοκλήρωσή της», ανέφερε.
