Γυαλιά ηλίου: Αυτός, αυτή και τα μυστήρια

Γυαλιά ηλίου: Αυτός, αυτή και τα μυστήρια

Τα γυαλιά ηλίου είναι το αξεσουάρ που ταυτίζεται με το αίνιγμα και το σεξαπίλ.

Τα γυαλιά ηλίου είναι σύμμαχος της γυναικείας γοητείας.

Στα μέσα του 15ου αιώνα, γυαλιά με έγχρωμους φακούς κάνουν την εμφάνισή τους στην Κίνα και στην Ιταλία... τα φορούν κυρίως δικαστές που θέλουν να αποκρύψουν το βλέμμα τους κατά τη διάρκεια της δίκης. Το 1752 ο Άγγλος James Ayscough πειραματίζεται με τους φακούς καθώς πίστευε ότι τα μπλε και τα πράσινα κρύσταλλα μπορούν να διορθώσουν αδυναμίες στην όραση. Τον 19ο αιώνα γυαλιά με κίτρινους ή καφέ φακούς χρησιμοποιούνται για προστασία σε ασθενείς με σύφιλη, ενώ παράλληλα δημιουργούνται ως προστατευτικά για τα αυτοκίνητα.

Η δημοτικότητά τους είναι φαινόμενο του 20ου αιώνα. Το 1929 ο Sam Foster εισάγει για πρώτη φορά γυαλιά ηλίου στην Αμερική, σε μια πρώτη απόπειτα μαζικής παραγωγής. Το 1936 ο Edwin H. Land αρχίζει να χρησιμοποιεί φίλτρο Polaroid, ενώ ένα χρόνο αργότερα η εταιρεία Bausch & Lomb σχεδιάζει γυαλιά ηλίου αεροπορικού ύφους aviator με το θρυλικό όνομα "Ray Ban".

Τη δεκαετία του '50 το rock n roll βάζει φωτιά στις πίστες και εισάγει τα cat eye sunglasses. Η διαφημιστική καμπάνια της Foster Grant τη δεκαετία του '60 τα εκτοξεύει κυριολεκτικά. Διάσημοι σχεδιαστές ρούχων και celebrities τα υιοθετούν στην καθημερινότητά τους και τα κάνουν μόδα, πλασάροντας και χτίζοντας ταυτότητες και υστερίες. Τη δεκαετία του '70 και του '80 τα γυαλιά ηλίου είναι πλέον απαραίτητο αξεσουάρ, υποδηλώνουν απελευθέρωση και υπογράφουν το δικό τους fashion statement.

Τα γυαλιά παίρνουν πλέον διάφορες μορφές. Κοκάλινα, δερμάτινα, μεταλλικά, οβάλ, στρόγγυλα, ριγέ, με λουλούδια ή με λίθους και στολίδια. Γίνονται απαραίτητη προϋπόθεση για έναν κόσμο στον οποίο ανήκει δικαιωματικά το ανελέητο φλερτ και τα απενεχοποιημένα παιχνίδια σχέσεων.