Η ψυχολογία λέει ότι ο «κανόνας του 1%» είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να οργανωθείς επιτέλους
Η ψυχολογία έχει μια εξήγηση και μια απροσδόκητη λύση.
Αν ανήκεις στους ανθρώπους που έχουν πάντα το σπίτι τους καθαρό, μια οργανωμένη λίστα υποχρεώσεων και ένα τέλεια ελεγχόμενο ημερολόγιο, τότε αυτό το άρθρο δεν είναι για σένα. Το άρθρο αυτό απευθύνεται σε ανθρώπους σαν εμένα.
Είμαστε εκείνοι που, παρά τις καλές μας προθέσεις, έχουμε ακατάστατα σπίτια και γεμάτα εισερχόμενα. Κάθε χρόνο υποσχόμαστε ότι θα βάλουμε τη ζωή μας σε τάξη – θα οργανώσουμε το πρόγραμμά μας, θα τακτοποιήσουμε τα έγγραφά μας και θα καθαρίσουμε το γκαράζ. Αλλά η ζωή παρεμβαίνει, η ακαταστασία συσσωρεύεται και οι καθημερινές «κρίσεις» καταναλώνουν τον χρόνο μας. Οι στόχοι μας είναι καλοί, αλλά πάντα κάτι μας σταματάει.
Τι μπορούμε να κάνουμε; Πρόσφατα ανακάλυψα δύο συμπληρωματικές προτάσεις – μία από έναν ψυχολόγο και μία από έναν ειδικό στη διακόσμηση. Μαζί, προσφέρουν μια απλή αλλά αποτελεσματική λύση για όσους παλεύουν με την ακαταστασία: τον «Κανόνα του 1%».
Η Βασική Αιτία της Χρόνιας Ανοργανωσιάς
Η πρώτη πρόταση προέρχεται από ένα άρθρο της New York Times, το οποίο συγκέντρωσε συμβουλές για να οργανώσουμε τη ζωή μας. Ανάμεσα στις πολλές χρήσιμες προτάσεις, υπήρξε μία που με έκανε να σκεφτώ.
Η ψυχολόγος Stephanie Preston από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν εξηγεί ότι ο λόγος για τον οποίο δεν καταφέρνουμε να οργανωθούμε είναι επειδή νιώθουμε καταβεβλημένοι από το μέγεθος του στόχου μας.
«Αντί να σκεφτόμαστε, θα αφιερώσω μία ώρα αυτή την εβδομάδα για να τακτοποιήσω τα χαρτιά μου, καταλήγουμε να λέμε, πρέπει να γίνω οργανωμένος άνθρωπος», λέει η Preston.
Όταν ο στόχος είναι τόσο μεγάλος – όπως η πλήρης μεταμόρφωση της προσωπικότητάς μας ή το να μαζεύουμε τα παπούτσια των παιδιών έξι φορές την ημέρα για τα επόμενα 18 χρόνια – πολλοί από εμάς παρατούμε την προσπάθεια πριν καν ξεκινήσουμε.
Ο Κανόνας του 1%: Η Απλούστερη Λύση για να Οργανωθείς
Η λύση σε αυτό το πρόβλημα ήρθε από έναν εντελώς διαφορετικό τομέα – από ένα blog διακόσμησης εσωτερικών χώρων.
Καθώς περνούσα χρόνο βλέποντας όμορφα και τακτοποιημένα σπίτια στο Apartment Therapy, βρήκα ένα άρθρο που υποσχόταν να κάνει το σπίτι μου να φαίνεται αμέσως πιο όμορφο. Και φυσικά, έκανα κλικ.
Η λύση ήταν ο «Κανόνας του 1%» που προτείνει η lifestyle influencer Holly Blakey.
Η Blakey εξηγεί ότι όταν νιώθεις υπερφορτωμένος από όλα όσα πρέπει να κάνεις για να οργανωθείς, σταμάτα να σκέφτεσαι τη λίστα σου και κάνε μόνο ένα μικρό πράγμα που θα βελτιώσει τη ζωή σου έστω κατά 1%.
Αυτό μπορεί να είναι κάτι τόσο απλό όσο το να στρώσεις το κρεβάτι σου, να κρεμάσεις ένα μπουφάν ή να ξεμπερδέψεις ένα καλώδιο.
«Είναι μια απλή πράξη που αλλάζει τη νοοτροπία σου», λέει η Blakey. «Όταν εστιάζεις σε μικρές νίκες, δημιουργείς μια μεγάλη εσωτερική αλλαγή.»
Αν η Preston έχει δίκιο και το αίσθημα του να είσαι καταβεβλημένος είναι αυτό που μας σταματά από το να οργανωθούμε, τότε είναι δύσκολο να νιώσεις καταβεβλημένος από έναν μικρό στόχο 1%.
Η Ψυχολογία του Κανόνα του 1%
Η Blakey συνοδεύει αυτή τη μέθοδο με φωτογραφίες που δείχνουν πώς οργανώνει το σπίτι της, και η μέθοδός της δεν στηρίζεται μόνο σε καλαίσθητες εικόνες – έχει επιστημονική βάση.
Ερευνες δείχνουν ότι όταν σπάμε έναν μεγάλο στόχο σε μικρότερα κομμάτια, είναι πιο πιθανό να τον πετύχουμε. Οι μικρές νίκες δημιουργούν κίνητρο. Κάθε μικρό επίτευγμα μας δίνει την εσωτερική ώθηση να πετύχουμε και το επόμενο βήμα.
«Αρχικά, η διάσπαση ενός μεγάλου στόχου σε μικρότερα κομμάτια μπορεί να φαίνεται σαν ένα επιφανειακό κόλπο. Στην πραγματικότητα, είναι μια στρατηγική που μπορείς να εφαρμόσεις σε σχεδόν οποιονδήποτε στόχο», αναφέρουν πέντε ειδικοί της συμπεριφοράς στο Scientific American.
Ο Κανόνας του 1% είναι απλά μια πρακτική μέθοδος για να εφαρμόσεις αυτήν τη στρατηγική στην καθημερινότητά σου.
Εφαρμογή του κανόνα του 1% και στη δουλειά
Το Apartment Therapy προτείνει τη χρήση του Κανόνα του 1% για να διατηρήσεις το σπίτι σου τακτοποιημένο. Ωστόσο, η μέθοδος αυτή μπορεί να εφαρμοστεί εξίσου καλά και στην επαγγελματική ζωή. Αν, για παράδειγμα, δεν καταφέρνεις να οργανώσεις τα αρχεία στον υπολογιστή σου ή να τακτοποιήσεις την διαδικασία εκπαίδευσης νέων υπαλλήλων, μπορείς να εφαρμόσεις τον ίδιο κανόνα.
Μερικές φορές, αν σταματήσεις να επιδιώκεις τη «τέλεια» λύση και απλά προσπαθήσεις να κάνεις τα πράγματα έστω και λίγο καλύτερα κάθε μέρα, τότε το αποτέλεσμα θα είναι τελικά πολύ πιο οργανωμένο και αποτελεσματικό.
Παραδόξως, αν απλώς επικεντρωθείς στο να κάνεις κάτι 1% καλύτερο σήμερα, μπορεί να καταλήξεις να το κάνεις πλήρως οργανωμένο τελικά.
