Ανθρώπινη βούληση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης - Ποιος κατευθύνει τελικά;

Ανθή Μιμηγιάννη
Ανθρώπινη βούληση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης - Ποιος κατευθύνει τελικά;

Πώς να κρατηθεί το ανθρώπινο μυαλό σε εγρήγορση καθώς η AI αλλάζει τον τρόπο που μαθαίνουμε.

Η ανθρώπινη βούληση είναι η ικανότητα να κατευθύνουμε οι ίδιοι τη σκέψη μας. Δεν είναι αφηρημένη φιλοσοφική έννοια, είναι η καθημερινή πράξη του να αποφασίζουμε τι θα μάθουμε, τι θα πιστέψουμε και πότε θα σταματήσουμε για να σκεφτούμε πριν αποδεχτούμε μια απάντηση. Είναι αυτή που μας κρατάει ξύπνιους, μακριά από τον γνωστικό «αυτόματο πιλότο».

Σήμερα η τεχνητή νοημοσύνη αναλαμβάνει όλο και περισσότερα από αυτά τα καθήκοντα. Με μία μόνο εντολή, προσφέρει κομψές περιλήψεις και άψογες λύσεις, τόσο άμεσες και γοητευτικές που συχνά μάς παρασύρουν σε παθητική αποδοχή. Αν δεν προσέξουμε, κινδυνεύουμε να γίνουμε απλοί επιβάτες στο ίδιο μας το πνευματικό ταξίδι, αφήνοντας τη μηχανή να καθορίζει την πορεία.

Κι όμως, υπάρχει και μια άλλη οπτική: η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γίνει ο απόλυτος «προπονητής» μας, ένας αντίπαλος προπόνησης που μας αναγκάζει να ανεβάσουμε το επίπεδο. Το ζητούμενο είναι η βούληση να παραμένει στο επίκεντρο, ώστε να κατευθύνουμε εμείς τη συζήτηση -όχι να την παραχωρούμε στο σύστημα.

Η βούληση ως νέα παιδεία

Η κριτική σκέψη υπήρξε πάντα η ραχοκοκαλιά της εκπαίδευσης, αλλά στην εποχή της ΤΝ χρειάζεται ριζική αναβάθμιση. Δεν αρκεί πια να «ελέγχουμε πηγές» ή να αποφεύγουμε την παραπληροφόρηση. Η βούληση μάς επιτρέπει να αποφασίζουμε ποιες ερωτήσεις έχουν σημασία, να καθορίζουμε την κατεύθυνση της έρευνας και -κυρίως- να παραμένουμε ενεργοί, ακόμη κι όταν η απάντηση της μηχανής φαίνεται υπεραρκετή.

Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Drexel, Michael Wagner, πρότεινε στο blog του ένα χρήσιμο πλαίσιο: τις «Τέσσερις Οπτικές Κριτικής Εμπλοκής»:

  • Κριτική Ανάγνωση: να κοιτάμε πίσω από το κείμενο και να αναγνωρίζουμε την «αλγοριθμική επιμέλεια» που διαμορφώνει ό,τι βλέπουμε.

  • Κριτική Ακρόαση: να αμφισβητούμε τις φωνές -ανθρώπινες ή τεχνητές- και να αντιλαμβανόμαστε πώς ο τόνος και η ρητορική μάς επηρεάζουν.

  • Κριτική Θέαση: να κατανοούμε πώς εικόνες και γραφήματα δεδομένων μπορούν να πείσουν ή να παραπλανήσουν.

  • Κριτική Δημιουργία: να παράγουμε οι ίδιοι περιεχόμενο και να αναλογιζόμαστε πώς τα εργαλεία που χρησιμοποιούμε επηρεάζουν το αποτέλεσμα.

Δεν πρόκειται για ακαδημαϊκές ασκήσεις, είναι δεξιότητες επιβίωσης. Μας επιτρέπουν να παραμένουμε οι «συγγραφείς» της σκέψης μας σε μια εποχή όπου η AI δημιουργεί την τέλεια ψευδαίσθηση ανθρώπινης διάνοιας.

Επαναληπτική νοημοσύνη και εκπαίδευση με επίκεντρο τον μαθητή

Αυτή η πρόκληση βρίσκεται στον πυρήνα αυτού που ονομάζουμε επαναληπτική νοημοσύνη: η ικανότητα να μαθαίνουμε, να δοκιμάζουμε, να βελτιώνουμε και να ξαναμαθαίνουμε σε έναν δυναμικό κύκλο. Η ΑΙ αριστεύει στην επανάληψη, αλλά ο μαθητής πρέπει να παραμένει οδηγός του κύκλου. Εκεί ακριβώς η βούληση είναι απαραίτητη.

Η εκπαίδευση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να είναι μαθητοκεντρική, όχι μηχανοκεντρική. Η σωστή ερώτηση δεν είναι «Τι μπορεί να κάνει η ΤΝ για μένα;» αλλά «Τι θέλω εγώ να σκεφτώ και πώς μπορεί η ΤΝ να με βοηθήσει να το σκεφτώ καλύτερα;». Όταν ένας μαθητής χρησιμοποιεί την ΤΝ για να εξερευνήσει πολλαπλές οπτικές, να κάνει ερωτήσεις τύπου «τι θα γινόταν αν;» και να αμφισβητεί τα αποτελέσματα που λαμβάνει, τότε ασκεί τη βούλησή του. Όταν αποδέχεται άκριτα την πρώτη απάντηση, την εγκαταλείπει.

Ο κίνδυνος της γνωστικής αφθονίας

Ζούμε σε μια εποχή γνωστικής αφθονίας -ένας όρος που συχνά παρουσιάζεται ως απόλυτη πρόοδος. Ποτέ πριν δεν ήταν τόσο εύκολο να έχουμε πρόσβαση σε τόσες πολλές ιδέες τόσο γρήγορα. Όμως η αφθονία μπορεί να αναισθητοποιεί. Όταν η γνώση είναι «φτηνή», μπορεί να χάσουμε την επιθυμία να την αναζητούμε -και, κυρίως, να την ιδιοποιούμαστε.

Η βούληση είναι το αντίδοτο. Μετατρέπει την αφθονία σε ευκαιρία, αντί να μας κατακλύζει. Κρατά τη μάθηση ενεργή, όχι παθητική, και τη σκέψη δημιουργική, όχι αναπαραγωγική.

Ο πειρασμός της τέλειας μίμησης

Η ΤΝ δεν απαντά απλώς στις ερωτήσεις μας· πλησιάζει όλο και περισσότερο να ακούγεται ακριβώς σαν εμάς. Κάθε επανάληψη τη φέρνει πιο κοντά στην καμπύλη της ανθρώπινης σκέψης, τόσο κοντά που η διαφορά γίνεται σχεδόν αόρατη.

Στο μάθημα οργανικής χημείας θυμάμαι την παρασκευή οξικού αμυλίου: ανακατεύεις αμυλική αλκοόλη με οξικό οξύ και παίρνεις ένα διάφανο υγρό που μυρίζει ακριβώς σαν μπανάνα. Αν το δοκίμαζες, θα ορκιζόσουν ότι είναι μπανάνα -αλλά δεν ήταν. Τόσο κοντά, αλλά τόσο μακριά.

Η AI δημιουργεί το ίδιο παράδοξο. Παράγει λόγο τόσο φυσικό, τόσο ανθρώπινο, που ξεχνάς ότι δεν είναι άνθρωπος. Αυτός είναι ο πειρασμός της «ασύμπτωτης»: όσο πλησιάζουμε την τέλεια μίμηση, τόσο πιο εύκολα παραβλέπουμε το χάσμα.

Έκκληση σε εκπαιδευτικούς, γονείς και καινοτόμους

Για τους εκπαιδευτικούς, η πρόκληση είναι να διδάξουν στους μαθητές όχι μόνο πώς να χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά πώς να παραμένουν σε εγρήγορση: πώς να πατούν «παύση», να αμφισβητούν και να παίρνουν τον έλεγχο της διαδικασίας.

Για τους γονείς, σημαίνει να καθοδηγούν τα παιδιά ώστε να βλέπουν την ΤΝ ως εργαλείο εξερεύνησης και όχι ως εύκολη συντόμευση.

Για τους καινοτόμους και τους τεχνολόγους, σημαίνει να σχεδιάζουν συστήματα που ενθαρρύνουν τη σκέψη και τον αναστοχασμό, όχι την άμεση ικανοποίηση. Στη σημερινή τεχνολογική πραγματικότητα, αυτό είναι πιο δύσκολο από όσο ακούγεται.

Η βούληση δεν είναι κάτι που η AI μπορεί να μας δώσει ή να μας αφαιρέσει, μπορεί όμως να μας κάνει να ξεχάσουμε να τη χρησιμοποιούμε. Κι αυτός είναι ίσως ο μεγαλύτερος κίνδυνος όλων.

Να παραμείνουμε συγγραφείς του νου μας

Η ανθρώπινη βούληση είναι η αθόρυβη, σχεδόν μαγική δύναμη που μας κρατά συγγραφείς του ίδιου μας του νου. Η AI δεν χρειάζεται να τη διαβρώσει. Αλλά θα το κάνει –αν εμείς δεν τη χρησιμοποιούμε συνειδητά.

Η εποχή της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να γίνει εποχή πρωτοφανούς ανθρώπινης ανάπτυξης, αλλά μόνο αν τη συναντήσουμε με ενεργή, στοχαστική σκέψη.

Στο τέλος, η βούληση μπορεί να αποδειχθεί η σημαντικότερη μορφή παιδείας. Όχι επειδή η ΤΝ είναι τόσο ισχυρή, αλλά επειδή εμείς είμαστε.

customer-relationship-management-concept.jpg