7 κωμωδίες στο θέατρο που δεν προσφέρουν μόνο γέλιο αλλά και κοινωνική ενσυναίσθηση

Κατερίνα Μπούσιου
7 κωμωδίες στο θέατρο που δεν προσφέρουν μόνο γέλιο αλλά και κοινωνική ενσυναίσθηση

Θεατρικά έργα διαχρονικά, μαύρες κωμωδίες, παραστάσεις που αναφέρονται σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές της χώρας μας, αλλά και με θεματολογία τόσο κλασσικά ελληνική,  δεν προσφέρουν μόνο γέλιο, αλλά και αρκετή περίσκεψη. Κανείς θεατής δεν μένει αμέτοχος. 

Οι φετινές θεατρικές κωμωδίες παρόλο που εκπροσωπούν διαφορετικά είδη του θεατρικής δραματουργίας, καθρεφτίζουν την ανάγκη για να ρίξουμε το βλέμμα μας στο σύνολο. Να αφουγκραστούμε τον παλμό του, να δημιουργήσουμε νέες αξίες και να διαφυλάξουμε την αγνότητα της ψυχής μας. Να αφήσουμε κατά μέρος την ατομικότητα και τον εγωισμό μας.

Εκτός από τις μεγάλες επιτυχίες του παγκόσμιου θεάτρου που μεταφέρονται στις ελληνικές σκηνές, έχουμε και την επαναφορά κάποιων κλασσικών ελληνικών έργων. Που μπορεί να αφορούν ένα διαφορετικό πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, αλλά είναι επίκαιρα σε κάθε τους φράση και πράξη.

Το «μια φωνή τη φορά» και γιατί οι μονόλογοι έχουν πιο πολύ αξία από ποτέ - Οι 9 που πρέπει να δεις

Από το χθες στο σήμερα

Το όνομα που θα δοθεί σε ένα παιδί είναι η αφορμή για να φέρει τα πάνω - κάτω σε σχέσεις οικογενειακές και φιλικές με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο και δημιούργησε ένα από τα σπουδαιότερα έργα του παγκόσμιου θεατρικού ρεπερτορίου.

Το πολυβραβευμένο γαλλικής προέλευσης έργο «Το όνομα» στο θέατρο Αθηνά, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, είναι η ελληνική διασκευή σε μετάφραση της Ελεονώρας Μελέτη, της διάσημης γαλλικής κωμωδίας «Le Prénom» που ήταν υποψήφια το 2011 για 6 βραβεία Molière.

Μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 2012 και γνώρισε παγκόσμια επιτυχία. Το έργο ανέβηκε στη χώρα μας για πρώτη φορά, και πάλι σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, το 2015 σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και μετέπειτα στην Κύπρο, όπου το καταχειροκρότησαν πολλές χιλιάδες θεατών.

Πρωταγωνιστούν οι Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Ρένια Λουιζίδου, Κρατερός Κατσούλης, Ντόρα Μακρυγιάννη, Λευτέρης Ζαμπετάκης.

Το πιο υπαρξιακό sold out της χρονιάς είναι ο Ιβάν Ιλίτς με την Όλια Λαζαρίδου μέσα σε ένα σπίτι

https://www.instagram.com/p/DPigIGcj7-e/

Μετά από μία επιτυχημένη πρώτη σεζόν, η ξεκαρδιστική και άκρως επίκαιρη κωμωδία «Στο Τσακ» των Ray Cooney Plays και John Chapman, σε προσαρμογή και καλλιτεχνική επιμέλεια της Δήμητρας Παπαδοπούλου, επιστρέφει για δεύτερη θεατρική σεζόν, με ανανεωμένο θίασο, στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης, σε σκηνοθεσία Γιώργου Λύρα.

Η Δήμητρα Παπαδοπούλου, με τη χαρακτηριστική της ματιά και τη μοναδική της ικανότητα να αποτυπώνει με χιούμορ οτιδήποτε συμβαίνει γύρω μας, μετατρέπει το προσωπικό σε συλλογικό και προσφέρει στο κοινό μία απολαυστική θεατρική εμπειρία, όπου το γέλιο γίνεται λύτρωση.

Πρωταγωνιστούν οι: Κώστας Αποστολάκης, Ματίνα Νικολάου, Τόνυ Δημητρίου, Σύλβια Δελικούρα, Χάρης Χιώτης, Ιλιάνα ΓαΪτάνη, Λάζαρος Βασιλείου, Στεφανία Γκουρνέλου, Μαριλένα Λιακοπούλου.

https://www.instagram.com/reel/DPYepeAjXNo/

Μία κλασσική ελληνική ταινία του 1969 που προυπήρξε θεατρικό έργο το 1966 από τους αριστουργηματικούς Ασημάκη Γιαλαμά και Κώστα Πρετεντέρη και περιγράφει με τον ωραιότερο τρόπο το κοινωνικό αποτύπωμα του αστυνομοκρατούμενου κράτους της εποχής και την ακμή του συνδικαλισμού, παρουσιάζεται στο θέατρο Έμπασις.

«Η Κόμισσα της Φάμπρικας» με τη Δήμητρα Ματσούκα και τον Γιώργο Πυρπασόπουλο είναι το πρωταγωνιστικό δίδυμο του έργου, το αντίστοιχο με το Άννα Φόνσου - Στέφανος Ληναίος στην κινηματογραφική μεταφορά του έργου. Ο Σταμάτης Φασουλής το μεταφέρει ξανά και η παρουσίασή του συμπίπτει με τα 100 χρόνια από τη γέννηση του συγγραφέα του Κώστα Πρετεντέρη.

Πρωταγωνιστούν οι: Σάρα Γανωτή, Αντιγόνη Δρακουλάκη, Νίκος Σταυρακούδης, Γιώργος Μπινιάρης, Ιάσων Παπαματθαίου, Κυριάκος Σαλής, Κοραλία Τσόγκα, Βαγγέλης Σαλευρής, Μαργαρίτα Λουμάκη, Μαρία Ελευθεριάδη.

Αυτή τη φορά από τη θέση του ηθοποιού, ο Σταμάτης Φασουλής πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ Παντελής» του Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου. Είναι μία ακόμη ηθογραφία εποχής, τοποθετημένη στα χρόνια μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στο Μικρό Παλλάς.

Αποτελεί πρωτοποριακό έργο γιατί είναι το μόνο στο ελληνικό θέατρο που περιγράφει αναλυτικά - και με την κατάλληλη σάτιρα - τον διχασμό και τις κοινωνικές αναταραχές μετά την απελευθέρωσης της Ελλάδας από τους Γερμανούς και φτάνει μέχρι και τη συνθήκη της Βάρκιζας.

Το κλασσικό και πάντα αγαπημένο «Εκείνος και εκείνος» του Κώστα Μουρσελά, το έργο της ποιητικής αλητείας όπως έχει χαρακτηριστεί, με το αξεπέραστο κείμενό του, παρουσιάζεται στο θέατρο Αργώ, σε σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ρήγα. Μία μαύρη κωμωδία με αρκετές δόσεις σάτιρας που παραμένει διαχρονική και κλασσική. Δύο ξεχωριστοί ρωμιοί στην ψυχή, αναρχικοί στη σκέψη, αποδεικνύονται πως δεν είναι εκείνοι οι παράλογοι, αλλά η κοινωνία γύρω τους.

Πρωταγωνιστούν οι: Γιώργος Κωνσταντίνου, Λεωνίδας Κακούρης, Δημήτρης Σταρόβας, Σοφία Μανωλάκου.

https://www.instagram.com/p/DQv_ACujCKr/

Η Έλενα Μαυρίδου σκηνοθετεί τον Γιάννη Τσορτέκη στον κλασσικό Ταρτούφο του Μολιέρου στο θέατρο Αλκυονίς. Το έργο παραμένει πάντα σύγχρονο με την ξεχωριστή σάτιρα για τις ανθρώπινες σχέσεις και τις ανθρώπινες αδυναμίες.

Μπαρόκ, σαγήνη και σουρεαλισμός από μία άλλη εποχή, μα τόσο ταυτισμένη με τη σημερινή. Η σκηνοθέτης τολμά μία διαφορετική προσέγγιση τόσο σκηνική όσο και δραματουργική.

Πρωταγωνιστούν επίσης οι: Ιωάννα Παππά, Μάξιμος Μουμούρης, Βασιλική Τρουφάκου, Χριστίνα Τσάφου, Βαγγέλης Αλεξανδρής, Ρένος Ρώτας, Σόλων Τσούνης, Ιζαμπέλλα Φούλοπ, Στέργιος Κοντακιώτης, Στάθης Γεωργαντζής.

https://www.instagram.com/reel/DQmbjYbEeZ5/

Οι Μπαμπάδες με ρούμι των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα, συνεχίζουν για 4η χρονιά στο θέατρο Αλίκη, με ανανεωμένο κείμενο σε σχέση με το 1996 που πρωτοπαρουσιάστηκε και με διαλεχτό team ηθοποιών με τη Βίκυ Σταυροπούλου, τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη, τον Θανάση Ευθυμιάδη, τη Σοφία Βογιατζάκη, την Αντιγόνη Νάκα, και την Κωνσταντίνα Μιχαήλ.

Τα καλώς και τα κακώς κοινωνικά κείμενα θίγονται με ένα άμεσο τρόπο, το κείμενο παίρνει αφορμές και από την επικαιρότητα και όλα κινούνται γύρω από το πιο συνηθισμένο θέμα στην ελληνική μας πραγματικότητα, δηλαδή μία κληρονομιά.

Τα μέλη της οικογένειας θα βγάλουν σταδιακά τον πραγματικό τους χαρακτήρα, θα φανεί η αδυναμία αλλά και η ασυδοσία τους, προσπαθώντας να μοιραστούν την περιουσία του πατέρα τους. Ο θεατής δεν μένει στιγμή αμέτοχος.