Μπορούν τα παιδιά να μυηθούν στον Άντον Τσέχωφ; Το θεατρικό εργαστήρι με τον Βυσσινόκηπο σε πείθει

Πατούλια Κατερίνα
Μπορούν τα παιδιά να μυηθούν στον Άντον Τσέχωφ; Το θεατρικό εργαστήρι με τον Βυσσινόκηπο σε πείθει

Τι θα κάνεις με το παιδί στην πόλη; Δύο κορίτσια σε ένα κέντρο παραστατικών τεχνών, δημιούργησαν αυτό το πολύ ξεχωριστό θεατρικό εργαστήρι: Μία φιλική προς το παιδί διασκευή του έργου «Βυσσινόκηπος» του Άντον Τσέχωφ που απευθύνεται σε ηλικίες 8-13 ετών και έρχεται ν’ αναστατώσει τη θεατρική σκηνή!

Θα φυτέψουμε έναν άλλο βυσσινόκηπο, ακόμα πιο όμορφο απ’ αυτόν, θα το δεις, θα καταλάβεις, και μια γαλήνια, βαθιά χαρά θα πλημμυρίσει την ψυχή σου, όπως ο ήλιος όταν γέρνει πριν βραδιάσει, και τότε θα μπορέσεις πάλι να χαμογελάσεις. «Βυσσινόκηπος», Α. Τσέχωφ

Η Ήρα Παπακωνσταντίνου, ηθοποιός και δασκάλα υποκριτικής και η Εύα Σταυρογιάννη, χορεύτρια και δασκάλα χορού, ένωσαν τις τέχνες τους σε ένα εναλλακτικό στούντιο το INDAK art lab με σεμινάρια για παιδιά ηλικίας από δύο ετών αλλά και για ενήλικες με στόχο να δουν όλοι πώς αυτές οι δύο τέχνες - ο χορός και το θέατρο - παντρεύονται και βγάζουν ένα ξεχωριστό αποτέλεσμα.

Τα δύο κορίτσια έχουν διοχετεύσει όλη τους την ενέργεια στο ξεχωριστό βιωματικό εργαστήριο Βύσσινο+κήπος=Βυσσινόκηπος; | Ένα διαφορετικό θεατρικό εργαστήρι για παιδιά 8-13 ετών, μια προσπάθεια που θα καταλήξει το καλοκαίρι σε μια παράσταση, με έναν Τσέχωφ διασκευασμένο για παιδιά.

visinopipos.jpg

Βύσσινο+κήπος=Βυσσινόκηπος; Τι θα μάθουν τα παιδιά στο εργαστήριο;

Τα δύο κορίτσια στο κέντρο παραστατικών τεχνών, δημιούργησαν αυτό το πολύ ξεχωριστό θεατρικό εργαστήρι: Μία φιλική προς το παιδί διασκευή του έργου «Βυσσινόκηπος» του Άντον Τσέχωφ που απευθύνεται σε ηλικίες 8-13 ετών και έρχεται ν’ αναστατώσει τη θεατρική σκηνή! Από το εργαστήριο θα προκύψει παράσταση που στο τέλος της σεζόν θα παιχτεί σε θέατρο της Αθήνας.

Πώς θα ήταν ο «Βυσσινόκηπος» του Τσέχωφ, σε μία γειτονιά του σήμερα;
Πώς θα ήταν αν μία ομάδα παιδιών ερχόταν αντιμέτωπη με την καταστροφή μίας όασης σε ένα αστικό τοπίο γεμάτο κτίρια και πολυκατοικίες; Τι θα κάνουν; Θα την υπερασπιστούν ή θα μείνουν παγιδευμένα σε μία μεταβατική εποχή; Τα μαθήματα είναι δίωρα σε εβδομαδιαία βάση και οι δύο εισηγήτριες μίλησαν στο Queen.gr για την προσπάθειά τους σε έναν χώρο που μετράει λιγότερο από έναν χρόνο παρουσίας.

«Ουσιαστικά ξεκινάμε με το μάθημα του χορού και της κίνησης, μέσα από αυτοσχεδιαστικά tasks ζεσταίνουμε το σώμα μας, βλέπουμε στοιχεία σύχρονου χωρού και ανακαλύπτοντας το σώμα μας, φτάνουμε σε ένα τελικό αποτέλεσμα κι αυτό αναζητάμε.

Σίγουρα δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε μια αυστηρή χορογραφία στα παιδιά. Πιο πολύ θέλουμε τα παιδιά να αφήσουν τη φαντασία τους να αναπτυχθεί, με απλούς κανόνες όσον αφορά την κίνηση του σώματος. Να ταξιδέψει κάθε παιδί με την κίνηση του σώματος προς το μονοπάτι που έχει ανάγκη», τονίζει η Εύα με την Ήρα να συμπληρώνει:

«Προσπαθούμε να μην είναι όλο οριζόντια αλλά κάθε παιδί φέρνει τον δικό του κόσμο και τα δικά του συναισθήματα και αντίστοιχα να εκφράζεται με τους δικούς του τρόπους, οπότε αυτό το υλικό το διαμορφώνουμε μέχρι να φτάσουμε στο τέλος, σε μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση.

indakt.jpg

Όσον αφορά το κομμάτι της υποκριτικής του σεμιναρίου, μιλάμε για ασκήσεις ενδυνάμωσης της φαντασίας, ώστε τα παιδιά να μπορούν να αντιδρούν σε φανταστικά ερεθίσματα με πραγματικό τρόπο ενώ σημαντικό είναι και το συναίσθημα. Και με αυτό ως αρχή, να βλέπουμε τα παιδιά να δημιουργούν», τονίζει η Ήρα και εξηγεί:

«Θέλουμε να θέσουμε προβληματισμούς, ειδικά στο συγκεκριμένο σεμινάριο του Βυσσινόκηπου θέτουμε προβληματισμούς για το περιβάλλον, ελπίζοντας στις πιο νεαρές ηλικίες, να κάνουμε αυτή τη διασκευή για να έχει νόημα για το σήμερα.

Δεν στοχεύουμε σε κάποια λύση αλλά να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός στα παιδιά ώστε να βρίσκουν μόνα τους λύσεις για το κοινό καλό.

Σε σχέση με το περιβάλλον, θέτουμε προβληματισμούς, τα παιδιά αφουγκράζονται με τις αισθήσεις τους τον κόσμο και το περιβάλλον του και μπορούν να σκεφτούν μέσα την τέχνη τι μπορούν να κάνουν σε σχέση με αυτό, χωρίς να χρησιμοποιούμε διδακτικό τρόπο - πρέπει να ανακυκλώσεις για παράδειγμα- αλλά να αναρωτηθούν τα ίδια», εξηγεί η Ήρα Παπακωνσταντίνου και η Εύα Σταυρογιάννη συμπληρώνει:

«Θέλουμε το εργαστήριο να είναι βιωματικό, μέσα από προβληματισμούς που θέσαμε και πράγματα που δοκιμάσαμε και τις αποτυχίες που βιώσαμε ακόμα και σε μια κίνηση, το παιδί το λαμβάνει ως αποτυχία, αυτό θέλουμε να διαχειριστούμε, ακόμα και το λάθος πάνω στη σκηνή. Είναι ένας κόσμος ολόκληρος που προσπαθούμε να τους τον φέρουμε, να γραφτεί στο σώμα τους και έπειτα αυτό να φανεί ως αποτέλεσμα», τονίζει η Ήρα.

Πόσο εύκολο είναι όμως το θεατρικό αυτό εργαστήριο με παιδιά; Τα δύο χαμογελαστά κορίτσια, το κάνουν να μοιάζει όχι μόνο εύκολο αλλά και ιδανικό, ακόμα και με τις προκλήσεις που φέρνει.

https://www.instagram.com/reel/C3psfAOI_IE/

«Στα παιδιά δεν έχουν τοποθετηθεί τα κοινωνικά στερεότυπα στο μυαλό τους και είναι φρέσκοι σπόροι στην κοινωνία, το μυαλό τους είναι σε ένα τέλειο στάδιο για να εκπαιδευτεί σε αυτή την καλλιτεχνική κατεύθυνση και είναι φοβερά δημιουργικά. Φυσικά, υπάρχει και η υπερκινητικότητα, θέλουν να μιλούν, αλλά στο κλείσιμο της μέρας κρατάω τη δημιουργικότητά τους. Ακόμα κι ένα μπουκαλάκι νερό μπορούν να το μεταμορφώσουν στη σκηνή», τονίζει η Εύα με την Ήρα να εξηγεί:

«Ανυπομονούμε για όσα θα γίνουν. Δεν έχει ξαναγίνει ένας Τσέχωφ διασκευασμένο για παιδιά 8 ετών έως 13 ετών, ούτε ένας Σαίξπηρ για πεντάχρονα. Η διαδικασία είναι εξαιρετικά δημιουργική και για εμάς και για τα παιδιά. Ανυπομονούμε να δούμε στο τέλος τι θα μείνει στους γονείς από την παράσταση, αν θα περάσουν τα παιδιά ως ηθοποιοί το μήνυμά τους και αν θα έχουμε τροφή για τα επόμενα σεμινάριά μας».

indak.jpg

Μπορούν τα παιδιά να μάθουν Τσέχωφ; Μπορούν!

Αυτή η σύγχρονη διασκευή του Βυσσινόκηπου, όχι μόνο διερευνά τις περιβαλλοντικές προκλήσεις της εποχής μας, αλλά ενσταλάζει επίσης ένα αίσθημα ευθύνης και ακτιβισμού στους μικρούς μας ηθοποιούς, τονίζοντας τη σημασία της συμμετοχής των νέων σε περιβαλλοντικά ζητήματα και υποστηρίζοντας ένα βιώσιμο μέλλον.

Παράλληλα, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το μεγάλο θεατρικό συγγραφέα και το έργο του και αντιλαμβάνονται τη σημασία και τα βασικά θέματα του έργου μέσα από σύγχρονους προβληματισμούς. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να εκφράσουν όλα αυτά τα συναισθήματα και τις σκέψεις που τους κατακλύζουν μέσω της τέχνης.

Επιπλέον, μπορούν να πειραματιστούν με διαφορετικά μέσα ενισχύοντας την αυτοέκφραση και τη δημιουργικότητά τους ενώ εξερευνούν σιγά σιγά πιο σύνθετα θέματα και έννοιες, τα οποία προκύπτουν από τις ανησυχίες τους, ώστε να οδηγηθούν σε βαθύτερη και πιο ουσιαστική έκφραση.

indakt2.jpg

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

-Υποκριτική|Θεατρικό Παιχνίδι

- Χορό |Κίνηση

- Τραγούδι

- Δημιουργία παράστασης

Το ξεκίνημα της προσπάθειας των δύο κοριτσιών.

indak6.jpg

«Το δύσκολο κομμάτι ήταν να βρούμε την ταυτότητα του χώρου μας και να φέρουμε την αισθητική, τη ματιά μας και τα πράγματα στα οποία στοχεύουμε να τα φέρουμε και στα εργαστήριά μας και όλο αυτό το εγχείρημα να μην μειωθεί με το πέρασμα του χρόνου», εξηγούν η Εύα και η Ήρα και φαίνεται να έχουν ήδη βρει τον δρόμο να τις αγαπήσουν τα παιδιά και οι γονείς τους.

Μάθε περισσότερα στο www.indak.gr