Πώς οι μπαταρίες αυτοκινήτων του μέλλοντος θα προέρχονται… από δέντρα

Μαρία Ροδίτη
Πώς οι μπαταρίες αυτοκινήτων του μέλλοντος θα προέρχονται… από δέντρα

Η καινοτομία μιας φινλανδικής εταιρείας με σκοπό την καταπολέμηση της κλιματικης αλλαγής.

 

Η βιομηχανία του αυτοκινήτου έχει στρέψει τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον της στα ηλεκτρικά οχήματα. Η βιώσιμη οδήγηση εξελίσσεται σιγά-σιγά σε trend, αλλά κυρίως σε ανάγκη για ένα καλύτερο περιβάλλον, με τους επιστήμονες τώρα να σκέφτονται πώς θα μπορέσουν να κάνουν sustainable και τις μπαταρίες αυτών των αυτοκινήτων.

Στόχος τους- για αρχή- είναι να δημιουργήσουν μπαταρίες που φορτίζουν σε 10 λεπτά και που «εμποδίζουν» την κλιματική αλλαγή. Πώς γίνεται αυτό; Με τη βοήθεια των δέντρων. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή!

Τα φύκια είναι η λύση στην καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης και την ανεργία

Πώς οι μπαταρίες αυτοκινήτων μολύνουν το περιβάλλον

Η Stora Enso είναι κατασκευάστρια εταιρεία χαρτοπολτού, χαρτιού και άλλων δασικών προϊόντων, με έδρα το Ελσίνκι της Φινλανδίας, η οποία έχει αυξήσει τα βιώσιμα μέτρα της, με στόχο την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Αυτό σημαίνει ότι έχει αντικαταστήσει τον γραφίτη που βρίσκεται συνήθως στις μπαταρίες με «κάτι πιο ανανεώσιμο» και συγκεκριμένα με μπαταρίες κατασκευασμένες από δέντρα.

Στις μέρες μας, ο γραφίτης από τις μπαταρίες αυτοκινήτων συνήθως προέρχεται από πηγές με βάση το πετρέλαιο, γεγονός που οδηγεί σε περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα. Ακριβώς, λοιπόν, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα επεκτείνονται με γρήγορους ρυθμούς, το ίδιο συμβαίνει και με τη βιομηχανία μπαταριών, καθώς εμείς ως παγκόσμια κοινωνία απομακρυνόμαστε από τη χρήση υλικών με βάση τα ορυκτά.

Πώς μπορούν να δημιουργηθούν μπαταρίες αυτοκινήτων από δέντρα

Και εδώ δημιουργείται το ερώτημα: πώς τελικά δημιουργούνται μπαταρίες αυτοκινήτων από δέντρα, οι οποίες θα έχουν οικολογικό αντίκτυπο στον πλανήτη; Με λιγνίνη. Η λιγνίνη είναι το υλικό από το οποίο αποτελούνται κατά 20-30% τα δέντρα και το οποίο δρα ως συνδετικό υλικό και δίνει στο ξύλο την ακαμψία και την αντοχή του στη σήψη.

dentra1.jpg

Η λιγνίνη, λοιπόν, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει στην παραγωγή ινών κυτταρίνης, γεγονός που την καθιστά μία από τις μεγαλύτερες ανανεώσιμες πηγές άνθρακα που υπάρχουν. Και έτσι τη χρησιμοποιεί η Stora Enso. Ειδικότερα, η εταιρεία μετατρέπει τη λιγνίνη σε σκληρό άνθρακα, πράγμα που την καθιστά πολύ πιο βιώσιμη και χρήσιμη.

dentra2.jpg

Κάπως έτσι, η φινλανδική εταιρεία δημιουργεί μπαταρίες με βάση τα δέντρα και συγκεκριμένα διαχωρίζοντας πρώτα τη λιγνίνη από το ξύλο, ενώ παράγονται ίνες κυτταρίνης. Στη συνέχεια, εξάγουν τη λιγνίνη από τις μηχανές τους και διυλίζουν το υποπροϊόν σε μια λεπτή σκόνη άνθρακα. Αυτή η σκόνη γίνεται το ενεργό υλικό για την μπαταρία και χρησιμοποιείται για την κατασκευή κυλίνδρων ηλεκτροδίων και φύλλων, τα οποία μετά από σύντηξη με διαχωριστές, ηλεκτρολύτες, θετικά ηλεκτρόδια και άλλα υλικά σχηματίζουν μια μπαταρία. Αυτός ο τύπος άνθρακα με βάση τη λιγνίνη χρησιμοποιείται συνήθως σε μπαταρίες που προορίζονται για ηλεκτρικά οχήματα, μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί σε μπαταρίες για ορισμένα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, καθώς και για ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης.

Το νέο προϊόν άνθρακα της Stora Enso ονομάζεται Lignode και η εταιρεία στοχεύει να προσφέρει το πιο βιώσιμο υλικό που είναι διαθέσιμο, για να ανταποκριθεί στη φιλική προς το περιβάλλον νοοτροπία των μελλοντικών καταναλωτών. Ισχυρίζονται, μάλιστα, ότι η λιγνίνη τους «έχει ανώτερη ιχνηλασιμότητα με πιστοποιητικά βιώσιμης διαχείρισης πρώτων υλών».

Μόνο ο χρόνος θα δείξει, ωστόσο, πόσο αποτελεσματικές και δημοφιλείς θα καταλήξουν να είναι οι μπαταρίες που προέρχονται από δέντρα.

DPG Network