Όταν η τεχνητή νοημοσύνη σε αντιγράφει - Το δίλημμα του ψηφιακού σωσία

Όταν η τεχνητή νοημοσύνη σε αντιγράφει - Το δίλημμα του ψηφιακού σωσία

Όταν η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να σε αντιγράψει χωρίς τη συναίνεσή σου, η προστασία της ταυτότητάς σου παύει να είναι θέμα ιδιωτικότητας και γίνεται ζήτημα ύπαρξης.

Δεν είναι το μέλλον που φοβόσουν. Είναι το παρόν που δεν πρόλαβες να υποψιαστείς. Δεν είναι οι μηχανές που σε κατέκτησαν. Είναι ο εαυτός σου που έχασες από τα μάτια σου -κι ας σου μοιάζει.

Στην εποχή των ψεύτικων προσώπων και των αληθινών κλώνων, η ερώτηση δεν είναι πια «ποιος είμαι», αλλά «ποιος αποφασίζει ποιος είμαι».

Το δίλημμα του ψηφιακού σωσία

Φαντάσου να ξυπνάς και να βλέπεις τον εαυτό σου σε βίντεο που κυκλοφορεί παντού. Το πρόσωπό σου, η φωνή σου, οι κινήσεις σου -όλα ίδια. Μόνο που δεν έχεις πει ποτέ αυτά τα λόγια. Δεν έκανες ποτέ αυτή την πράξη. Δεν ήσουν ποτέ εκεί.

Δεν πρόκειται για επιστημονική φαντασία. Είναι η νέα καθημερινότητα: το «δίλημμα του ψηφιακού σωσία». Μια κρίση που διαρρηγνύει τα θεμέλια της ταυτότητας, της εμπιστοσύνης και της αυτονομίας. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μιμείται απλώς - αναπαράγει. Φωνή, πρόσωπο, ύφος, ακόμη και νοητικές αντιδράσεις. Όταν ο σωσίας σου αρχίσει να μιλάει για λογαριασμό σου, ποιος είσαι τελικά;

Ψυχολογικές ρωγμές στην εικόνα του εαυτού

Μπορεί να σκέφτεσαι την ταυτότητα ως κάτι σταθερό: τις αξίες, τις συνήθειες, τις επιλογές σου. Αλλά η ψυχολογία λέει το εξής: είσαι μια αφήγηση. Ένα αφήγημα που φτιάχνεις, επεξεργάζεσαι, προστατεύεις. Και τώρα, φαντάσου κάποιος να χρησιμοποιεί το πρόσωπό σου για να πουλήσει ένα προϊόν που απεχθάνεσαι. Ή να εκφράζει πολιτικές απόψεις που σε προσβάλλουν -με το στόμα σου.

Το σοκ δεν είναι επιφανειακό. Όσοι έχουν δει deepfakes του εαυτού τους, περιγράφουν την εμπειρία σαν ένα εσωτερικό τραύμα: σαν να βλέπεις κάποιον ξένο να φοράει το δέρμα σου. Αυτή η απώλεια ελέγχου πάνω στο ποιος φαίνεσαι πως είσαι, διαβρώνει την αίσθηση του «εγώ». Αν δεν αποφασίζεις εσύ για την εικόνα σου, τότε τι σε διαχωρίζει από ένα avatar;

Ο νόμος: δύο βήματα πίσω

Κάποιες νομοθεσίες, όπως το “Take It Down Act” στις ΗΠΑ, προσφέρουν προστασία από deepfakes σεξουαλικού χαρακτήρα. Αλλά για τις υπόλοιπες μορφές μίμησης, το νομικό πλαίσιο είναι ανεπαρκές. Το “δικαίωμα στην εικόνα” (right of publicity), που υφίσταται σε ορισμένες Πολιτείες, προοριζόταν κυρίως για διασημότητες. Στην Ε.Ε., ο GDPR προσφέρει ισχυρότερες ασπίδες, αλλά δεν αγγίζει τη δημιουργία συνθετικών προσωπικοτήτων από δημόσια διαθέσιμα δεδομένα.

Και αν δεν είσαι διάσημος; Αν είσαι μια γυναίκα με μικρή επιχείρηση, όπως εκείνη που είδε τον εαυτό της σε deepfake να διαφημίζει επενδυτική απάτη που δεν γνώριζε καν; Μέχρι να το μάθει, η ζημιά είχε γίνει. Οι πελάτες είχαν αποχωρήσει. Οι εξηγήσεις της ήταν η μόνη της άμυνα.

Από την κλοπή στοιχείων στην κλοπή της ύπαρξης

Η παραδοσιακή κλοπή ταυτότητας έκλεβε αριθμούς -τώρα κλέβει πρόσωπα. Ή μάλλον, αυτό που εκπροσωπεί το πρόσωπό σου: τη βούλησή σου.

Αυτό δεν είναι απλώς προσβολή της ιδιωτικότητας. Είναι πλήγμα στην ψυχική σου αυτονομία. Όταν κάποιος ή κάτι μπορεί να καθορίσει πώς φαίνεσαι, τι λες και τι κάνεις, χωρίς εσένα, τότε τι απομένει από σένα; Η αυτοαντίληψή σου διαλύεται. Η ψευδαίσθηση ελέγχου δεν φτάνει για να επιβιώσεις ψυχολογικά.

Τι μπορεί να γίνει: από το σοκ στη δράση

Αυτό το φαινόμενο δεν είναι απλώς «καινούριο». Είναι επικίνδυνο. Οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες έχουν ευθύνη να κατοχυρώσουν την ψηφιακή κυριαρχία των προσώπων -όχι μόνο των brands.

Νομικό δικαίωμα ψηφιακής άρνησης: Πρέπει να θεσπιστεί το «βέτο ταυτότητας». Αν κάποιος θέλει να δημιουργήσει ΑΙ μοντέλο με βάση την εικόνα ή τα δεδομένα σου, να απαιτείται ρητή άδεια. Η Δανία ήδη τολμά ένα τέτοιο νομοσχέδιο, προσδίδοντας πνευματικά δικαιώματα στην ίδια την ανθρώπινη μορφή.

Κώδικας συγκατάθεσης: Μέχρι να υπάρχει νομική θωράκιση, οι επιχειρήσεις οφείλουν να θεσπίσουν εσωτερικούς κανόνες. Να υπάρχουν ρήτρες για τα «ψηφιακά δίδυμα», ξεκάθαρες πολιτικές που να απαιτούν συναίνεση όταν αναπαράγεις ανθρώπους -σε διαφήμιση, ψυχαγωγία, ή έρευνα. Η σιωπηλή αναπαραγωγή προσώπων δεν είναι καινοτομία. Είναι σφετερισμός.

Ποιος είσαι, όταν δεν σε ελέγχεις;

Το δίλημμα του ψηφιακού σωσία δεν είναι τεχνικό. Είναι υπαρξιακό. Αν μια μηχανή μπορεί να αναπαράγει τη φωνή, το πρόσωπο και το ύφος σου, τότε τι είναι αυτό που παραμένει αποκλειστικά δικό σου;

Η ψηφιακή σου εικόνα μπορεί να σε επιβιώσει. Ή να σε διαψεύσει. Μπορεί να σε διαφημίσει ή να σε διασύρει. Και αν αυτό δεν το επιλέγεις εσύ -αν δεν μπορείς να το σταματήσεις- τότε έχεις πάψει να είσαι ο εαυτός σου με τη δική σου βούληση.

Συμπερασματικά

Δεν γεννήθηκες για να είσαι αντικείμενο μίμησης. Δεν ορίστηκες για να είσαι μια προβολή χωρίς βάθος. Αν η φωνή σου, η ιστορία σου και η εικόνα σου πάψουν να σου ανήκουν, τότε δεν κινδυνεύεις απλώς να παρερμηνευτείς. Κινδυνεύεις να εξαφανιστείς.

Και το ερώτημα είναι πιο επίκαιρο από ποτέ:

Θα ορίζεις εσύ την εικόνα σου, ή θα την ορίζουν άλλοι πριν από σένα;

img6165.jpg