5 Tips που πρέπει να ξέρεις όταν συμβουλεύεσαι για θέματα υγείας το ChatGTP
H τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ιατρική επίσκεψη, μπορεί όμως να σου δώσει πληροφορίες που είναι στο χέρι σου το να διαχειριστείς με ασφάλεια.
To να ανατρέχεις πλέον στην τεχνητή νοημοσύνη για να βρεις ιατρικές πληροφορίες και συμβουλές για θέματα υγείας, είναι η νέα κανονικότητα. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του KFF, γνωστό ως Kaiser Family Foundation, ενός ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού που εδρεύει στις Ηνωμένες Πολιτείες και εξειδικεύεται στην υγεία και την πολιτική υγείας, περίπου ένας στους έξι ενήλικες χρησιμοποιεί τακτικά chatbots για ιατρικά θέματα και οι ειδικοί λένε πως το ποσοστό αυτό αυξάνεται διαρκώς.
Άρθρο των New York Times επικαλείται πρόσφατες έρευνες που υποστηρίζουν ότι το ChatGPT μπορεί να περάσει ιατρικές εξετάσεις αδειοδότησης και να επιλύσει κλινικά περιστατικά με μεγαλύτερη ακρίβεια από τους ανθρώπους. Όμως, τα chatbots είναι επίσης γνωστά για την τάση τους να «εφευρίσκουν» πληροφορίες και όταν αυτό γίνεται σε θέματα που αφορούν την υγεία μας το κόστος μπορεί να είναι μεγάλο και «υπαρκτό». Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσουμε να το χρησιμοποιούμε, τονίζει η Δρ. Ainsley MacLean, πρώην Chief A.I. Officer της Mid-Atlantic Permanente Medical Group, στους Νew York Times. Σημαίνει, ωστόσο, ότι χρειάζεται προσοχή και κριτική σκέψη. «Τα chatbots είναι εξαιρετικά στο να δημιουργούν λίστες ερωτήσεων για τον γιατρό σας, να απλοποιούν την ιατρική ορολογία ή να σας καθοδηγούν στο θεραπευτικό σας πλάνο», εξηγεί η Δρ. MacLean. «Αλλά κανένα chatbot δεν είναι έτοιμο να αντικαταστήσει τον γιατρό σας. Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν ζητάτε διαγνώσεις ή ιατρικές συμβουλές.» Πώς μπορούμε, λοιπόν, να χρησιμοποιούμε με σχετική ασφάλεια το AI; Παρακάτω θα βρεις 5 tips για να κάνεις τις κατάλληλες ερωτήσεις τη σωστή στιγμή χωρίς να ρισκάρεις την υγεία σου.
Ρώτησέ το πράγματα όταν το διακύβευμα είναι χαμηλό
Οι περισσότεροι είμαστε εξοικειωμένοι με το να ψάχνουμε στο Google για θέματα υγείας και γνωρίζουμε ότι η δέκατη σελίδα αποτελεσμάτων δεν είναι τόσο αξιόπιστη όσο η πρώτη, όμως, με τα chatbots υπάρχει καμπύλη εκμάθησης. Πρέπει να μάθουμε πώς να θέτουμε σωστά τις ερωτήσεις και πώς να αξιολογούμε τις απαντήσεις. Γι’ αυτό δεν πρέπει να περιμένουμε να προκύψει ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας για να αρχίσουμε να το συμβουλευόμαστε. Ξεκίνησε με κάτι απλό και «ακίνδυνο». Σκέψου την τελευταία σου επίσκεψη στον γιατρό και τις ερωτήσεις που του έκανες. Κάνε τις ίδιες στο chatbot, δοκίμασε διαφορετικές διατυπώσεις και σύγκρινε τις απαντήσεις. Έτσι θα μάθεις τα όριά του και τα δυνατά του σημεία.
Τα chatbots είναι υπερβολικά «κολακευτικά»
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Αν το ρωτήσεις «δεν νομίζεις ότι χρειάζομαι ακτινογραφία;», μπορεί να συμφωνήσει μαζί σου, αντί να σε διορθώσει. Προτίμησε ουδέτερες ερωτήσεις ή βγάλε εντελώς τον εαυτό σου από την ερώτηση και κάν’την γενική, όχι προσωπική. Πχ. «σε αυτήν την περίπτωση ο ασθενής πρέπει να κάνει ακτινογραφία»;
Xρειάζεται να του θέτεις ένα πλαίσιο και να του γνωστοποιείς πράγματα
Τα chatbots δεν γνωρίζουν τίποτα για εμάς εκτός από όσα τους λέμε. Άρα, όσο περισσότερες σχετικές πληροφορίες τους δώσουμε (ηλικία, ιστορικό, φάρμακα, επάγγελμα), τόσο πιο προσωποποιημένη θα είναι η απάντηση που θα πάρουμε. Προσοχή, όμως, επειδή τα περισσότερα chatbots δεν προστατεύονται από το ιατρικό απόρρητο διεθνώς, δεν μπορούμε να βάζουμε σημαντικά προσωπικά δεδομένα ή να ανεβάζουμε πλήρεις ιατρικούς φακέλους.
Οι δωρεάν εκδόσεις είναι λιγότερο αξιόπιστες
Τα chatbots, ειδικά οι δωρεάν εκδόσεις, μπορεί να ξεχνούν ή να μπερδεύουν κρίσιμες λεπτομέρειες σε μεγάλες συζητήσεις με πολλές ερωτήσεις και απαντήσεις μέσα τους. Οι πιο εξελιγμένες εκδόσεις διαθέτουν καλύτερη μνήμη και πιο αξιόπιστη « επεξηγηματική λογική». Καλό είναι πριν ξεκινήσουμε οποιαδήποτε νέα «κουβέντα» να του γράφουμε «συνοψησέ μου τι γνωρίζεις μέχρι τώρα για το ιατρικό μου ιστορικό» για να δεις αν «κινήστε στο ίδιο μήκος κύματος».
Καλό είναι το chatbot να μας ρωτάει
Τα chatbots απαντούν εξαιρετικά, αλλά δεν κάνουν πολλές ερωτήσεις. Έτσι, μπορεί να παραλείψουν σημαντικές πληροφορίες (όπως τα φάρμακα που μπορεί να παίρνουμε στη δεδομένη χρονική στιγμή ή τυχόν υποκείμενα νοσήματα που μπορεί να έχουμε), γι’ αυτό πρέπει να του γράφουμε «να μας κάνει όσο το δυνατόν περισσότερες ερωτήσεις ώστε να απαντήσει με ασφάλεια». Αν του δώσουμε συγκεκριμένα στοιχεία, μπορεί να δημιουργήσουμε μια «διαφορική διάγνωση», μια λίστα πιθανών αιτιών για τα συμπτώματα που του γράφουμε ότι εμφανίζουμε όμως καλό είναι να θυμόμαστε πάντα πως δεν διαθέτει την εμπειρία ενός γιατρού που έχει δει εκατοντάδες περιστατικά και γνωρίζει τις πιθανότητες γύρω από κάθε περιστατικό.
Δεν υπάρχουν αυστηρά «όρια» στο τι μπορούμε να ρωτήσουμε ένα chatbot. Το σημαντικό, όμως, είναι πώς διαχειριζόμαστε τις πληροφορίες που μας δίνει και το να καταλάβουμε πραγματικά πως πρέπει να χρησιμοποιούμε την τεχνητή νοημοσύνη ως εργαλείο μάθησης, όχι ως ιατρική αυθεντία.
